Copywriting

Storytelling – arta de a spune povești care vând

By martie 11, 2020 martie 19th, 2020 No Comments

Oare cine nu știe povestea Șeherezadei, frumoasă la chip  și ageră la minte. Iar dacă nu o știi, ți-o spun eu.

„A fost odată ca niciodată un rege persan pe nume Shahryar, care, din păcate, a descoperit că soţia sa, l-a înşelat. De furie porunceşte să fie omorâtă. Convins că toate femeile sfârşesc prin a deveni infidele, ordonă marelui său vizir să-i aducă în fiecare zi câte o fecioară, cu care se căsătoreşte şi petrece câte o noapte, decapitând-o a doua zi. După 3 ani, marele vizir, nemaigăsind fecioare pentru șah, îi împărtăşeşte problema frumoasei şi inteligenței sale fiice, Şeherezada. Aceasta se oferă să devină următoarea soţie a regelui . Tatăl său se opune iniţial, dar în urma hotărârii ei, până la urmă acceptă resemnat.
În noaptea nunţii Şeherezada, începe să-i spună proaspătului soţ o poveste, pe care însă nu o termină, întrerupând-o chiar în momentul culminant, la răsăritul soarelui. Astfel, regele fiind astfel nevoit să o ţină în viaţă încă o zi, pentru a afla sfârşitul povestirii. Următoarea noapte Şeherezada termină prima poveste şi începe alta, şi tot aşa de 1001 ori. În tot acest timp Şeherezada îl convinge de fidelitatea ei, acesta păstrând-o de soţie.”

Eh poveștile! Ele intrigă, farmecă, vrăjesc, te pot face să plângi, dar și să râzi în hohote, ele inspiră, motivează, educă, distrează, indiferent de vârsta care o avem.

Ființele umane iubesc poveștile, fie că sunt despre lampa fermecată, despre Ali Baba, legende despre creația lumii, epopeele eroilor mitologici, basmele lui Petre Ispirescu sau poveștile care vând produsele și mărcile noastre preferate. 

Dar ție îți plac poveștile? Dacă da, ridică mâna sus. 😃

                                                                                     

Ce este Storytelling?

Storytelling este arta de a spune, dezvolta și adapta povești folosind elemente specifice: personaje, stări, conflict, pentru a transmite un mesaj prin conectarea cu cititorul la nivel emoțional.

Ca strategie de marketing, Storytelling a pornit de la ideea: e mult mai ușor să-ți captivezi și să-ți convingi publicul țintă spunându-le o poveste, decât să arunci, pur și simplu, o serie de argumente.

În cele din urmă, scopul Storytelling-ului este de a provoca o emoție pentru a cuceri și a vinde.

Oamenii vor uita ce ai spus, vor uita ce ai făcut, dar nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă. (Maya Angelou)

De ce este important Storytelling-ul într-o afacere?

Storytelling-ul este o tehnică fundamentală și eficientă pentru a dezvolta o legătură mai profundă cu publicul tău țintă.

O poveste bună creează o emoție pozitivă care îi inspiră pe oameni să ia măsuri. Când spui povestea ta, îți arăți valorile, virtuțile și umanitatea.

Clienții tăi nu trebuie să creadă că alegerea ofertei tale este o alegere bună, ci trebuie să  simtă ce au ales.

Storytelling-ul te ajută să-ți convingi audiența că nu doar vinzi un produs sau un serviciu, ci că vinzi o artă de a trăi, o filozofie, o promisiune.

Nu vinde oferta ta, vinde povestea ta.

Ce beneficii aduce Storytelling-ul afacerii tale?

Poveștile unesc oamenii
Poveștile au teme și personaje universale, cum ar fi dezamăgirile în dragoste, eroul care învinge dragonul etc. Prin urmare, o poveste bună face ca mulți oameni diferiți să se simtă la fel în același timp și te pot ajuta să creezi o comunitate în jurul mărcii tale.

Poveștile inspiră și motivează
Uneori, pentru a cuceri clienții nu este necesar să inventezi un proces complex, efecte speciale, ci pur și simplu să spui povești care vor motiva și inspira.

Poveștile simplifică conceptele abstracte și mesajele complexe
Când încercăm să înțelegem o idee nouă, este normal să fim confuzi, dar poveștile ne pot ajuta. De exemplu, îți amintești anii de școală, când profesorii explicau un termen, concept, fenomen nou cu un exemplu din viața reală. Ei bine, același lucru este valabil și pentru produsele noi și poveștile corporative. Dacă explici un produs nou din punct de vedere tehnic, printr-o poveste axată pe beneficiile sale, utilizatorii vor înțelege mult mai ușor despre ce este vorba.

Ingredientele unui Storytelling care vinde

    • Vorbește despre oameni, căci ei ghidează acțiunile.
    • Respectă structura: introducere – cuprins – încheiere. Este important ca structura poveștii să fie completă, adică să aibă un început, o încheiere și, desigur, o dezvoltare a ideii principale.
    • Conflictul este motorul întregii istorii.
    • Mesaj foarte clar.
    • Limbajul și resursele creative trebuie să se adapteze la valorile brandului și ale destinatarilor: formale, informale, pentru adulți, copii etc.
    • Concordanța cu brandul și cu strategia de marketing.
    • Educă. Storytellingul nu trebuie doar să distreze ascultătorul/ cititorul, ci și să-l îmbogățească cu cunoștințe.
    • Memorabilitatea. Poveștile cât și personajele trebui să fie, fără îndoială, amintite de public încă mult timp înainte. Unul dintre cele mai puternice personaje create vreodată este Moș-Crăciunul lui Coca-Cola.

Rețeta unui Storytelling care vinde

1. Cunoaște-ți publicul
Cine ar putea fi interesat de povestea ta? Cine va beneficia și va răspunde cel mai mult? Înainte de a începe să scrii povestea sau scenariul ei cercetează publicul țintă. Pe parcursul acestui proces, vei putea cunoaște în profunzime persoanele care vor să te citească, să te vadă sau să te asculte.

2. Definește mesajul cheie
Nu contează dacă povestea ta are 20 pagini, 30 de secunde sau chiar o oră:  trebuie să existe întotdeauna un mesaj principal . La fel ca fundamentul unei case. El este primul lucru pe care trebui să-l construiești.

Pentru a-ți defini mesajul, gândește-te la semnificația poveștii tale și la ce vrei să obții cu ea: descrii un serviciu, vorbești despre o problemă socială etc. Apoi, încearcă să-l rezumi într-o singură propoziție.

3. Decide ce fel de poveste ai de spus
Nu toate poveștile sunt la fel. Pentru a decide ce fel de poveste ai de spus, trebuie să știi cum vrei să simtă sau să reacționeze publicul tău atunci când vor citi sau asculta. Și asta va depinde de obiectivele tale principale:


– Invită la acțiune. Povestea ta ar trebui să descrie cum s-a realizat ceva în trecut și cum cititorul sau privitorul îl poate realiza și el.
– Spune cine ești. Conectează-te cu publicul tău, explicându-i provocările și dificultățile, triumfurile și eșecurile. Consumatorii apreciază sinceritatea.

– Ilustrează-ți valorile. Spune o poveste cu emoții, personaje și situații familiare, astfel încât publicul să înțeleagă cum se aplică în viața lor. Acest lucru este deosebit de interesant atunci când vorbești despre valori cu care nu toată lumea este de acord.
– Creați o poveste care să încurajeze publicul să dezbată și să împărtășească povestea cu alții sau să spună „mi s-a întâmplat același lucru!”
– Educă.


4. Include un apel la acțiune

Deși poveștile  care vând nu ar trebui să fie prea promoționale, utilizatorul trebuie să știe foarte clar despre ceea ce ar trebui să facă după ce a citit sau văzut povestea ta.

5. Alege formatul Storytelling-ului
Formatul poveștii tale va depinde de tipul de poveste și de resursele pe care le poți investi, de exemplu:
Scrise: articole, postări pe blog sau cărți cu o combinație de text și imagini. Ele sunt cel mai accesibil mod de a începe să-ți spui poveștile.
Audio: în prezentări live sau prin podcast. Acest format de poveste ajută la conectarea mai emoțională cu publicul, dar necesită și mai multă pricepere.
Video: cu un spot publicitar sau cu un format special conceput pentru internet. Deși necesită mai mult timp și resurse, acest format este, de asemenea, unul dintre cele mai eficiente pentru a conecta cu publicul și a genera viralitate.
În format digital: această opțiune ne permite să combinăm mai multe resurse, precum text, video, animații sau elemente interactive. Creativitatea nu are limită!

6. Împărtășește povestea ta
Așa cum se întâmplă întotdeauna în marketing, crearea poveștii este doar jumătate din proces. O strategie de informare bună este esențială pentru a ajunge la cât mai multe persoane. Această strategie va depinde de formatul poveștii și de canalele utilizate de brandul tău.

Oamenii nu cumpără din motive logice. Oamenii cumpără din motive emoționale. Nu mai vinde. Începe să ajuți. (Zig Ziglar) 

Brandurile și poveștile lor

Mesaje faine, o comunicare personalizată, povești autentice și se adresează fix cui trebuie. 
Am selectat câte branduri care utilizează storytellingul în strategia lor de marketing, și o fac bine!

1.IKEA, Ca acasă
Compania suedeză este o mare fană a poveștilor.
Asta demonstrează video-ul de mai jos. Este o poveste despre relația dintre un vecin și o rață, care servește ca fundal pentru a prezenta produsele, valorile și beneficiile brandului. 

2. Rolex, Când storytelling-ul devine film
Iată cum una dintre poveștile brandului prezintă spiritul Rolex.  Valori și emoții înscrise în filmul următor.

3. Apple, Apple at Work
Apple practică poveștile încă de la început.
Mai întâi prin umanizarea poveștii de succes a fondatorului său. Toată lumea cunoaște că Apple s-a născut în garajul lui Steve Jobs.  Reclamele lor ilustrează conceptul de „centrare pentru utilizatori”.
În video-ul de mai jos, „produsele Apple au fost întotdeauna proiectate atât pentru modul în care lucrăm cât și pentru modul în care trăim. Astăzi îi ajută pe angajați să lucreze mai simplu și productiv, să rezolve creativ problemele și să colaboreze cu un scop comun. Și sunt toate concepute pentru a lucra frumos împreună. Atunci când oamenii au acces la iPhone, iPad și Mac, pot face tot posibilul pentru a-și imagina viitorul afacerii.”

4. P&G, „Mulțumesc mamă!”
P&G a lansat campania “Thank you mom”.
Scopul acestei campanii a fost: promovarea  ideii de dezvoltare a tinerilor prin sport. Mai exact, P&G susține implicarea tinerilor și copiilor în sport, prin organizarea de evenimente educaționale menite să încurajeze femeile să-și ghideze copiii sa facă mai mult sport.
Video-ul de mai jos te face să plângi, să râzi și să iubești, toate în același timp. Când vei termina de privit, la sigur vei dori să o suni pe mama ta.

5. Disney, Mica rățușcă
Această mică istorioară are tot ce face Disney: pufoșenii fermecătoare, emoții care ne ajung direct la inimă, umor și o componentă publicitară. Toate astea în doar 75 secunde. Adevărată magie!

Lista poate continua cu încă multeeee exemple, dar te las pe tine să le descoperi.

Never underestimate the power of a great story!

În loc de concluzie:

Când Apple a introdus iPod-ul pentru prima dată în lume, nu ne-a spus câți megabiți are. Ne-a spus o poveste cu „1000 de cântece în buzunarul tău” și ne-a cucerit.
Steve Jobs a știut să diferențieze Apple de concurenții săi. Și sub conducerea sa, compania Apple a devenit un brand mondial.
Dar nu trebuie să ai un buget de marketing ca Apple, dacă știi să-ți spui povestea în mod unic.

Când povestea este bună, uităm de concurență, uităm de punctele slabe, uităm de preț, la fel ca șahul din povestea Șeherezadei care a uitat de pedeapsă.

Dar care este povestea ta?

Daniela Bațalî

Author Daniela Bațalî

More posts by Daniela Bațalî

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.