Asistăm la o adevărată revoluție a publicității. Conform Worldometers, astăzi, în întreaga lume sunt 4.253.624.125 utilizatori de internet și cifra e în continuă creștere. Statisticile spun că generația ”milenialls” petrec circa 9 ore pe Social Media, iar în ciuda acestui fapt, nu e suficient să ai un magazin drăguț, să fii prezent pe rețetele de socializare și atât – trebuie să fii aproape de oameni.
Petrecem tot mai mult timp pe Internet, așa încât lumea noastră devine din ce în ce mai digitală. Dar ghici ce? Cât de contradictoriu nu ar părea, poți trage oameni implicați, fiind uman și adunând în jurul tău oameni.
Să fim serioși, dacă nu înțelegi oamenii, nu ai cum să înțelegi marketingul. Și cum influențăm oamenii? Interacționăm și creăm conexiuni adevărate cu ei!
În ultimii ani, oamenii au devenit atât de conștienți de puterea campaniilor publicitare inițiate de marile corporații, încât nu mai cred deja în promisiunile organizațiilor și se orientează către familie și prieteni pentru sfaturi de achiziționare a unor produse. Am ajuns în perioada în care consumatorii au mai multă putere, iar asta înseamnă că brandurile trebuie să demonstreze și mai mult respect pentru aceștia.
Un termen devenit deja bine-cunoscut în rândul specialiștilor în marketing este banner blindness, un fenomen în utilizarea paginilor web, care spune că oamenii ignoră în mod conștient sau inconștient reclama de pe site-uri.
Marketingul din gură-în-gură și Influence Marketingul
Potrivit statisticilor peste 90% dintre consumatori cred în recomandările prietenilor și familiei, mult peste orice altă formă de publicitate. E vorba despre fenomenul word of mouth sau marketingul din gură-în-gură.
În spatele acestor tactici de distribuție a conținutului stă o filosofie veche de când lumea – interacțiunea și experiența umană. Deci, marketingul momentului revine la marketingul de odinioară.
Marketingul din gură-în-gură poate lua două forme: organic și amplificat
- Marketing din gură-în-gură organic apare în mod natural atunci când oamenii devin avocații produselor tale, deoarece ar fi mulțumiți și ar avea o dorință naturală de a-și împărtăși entuziasmul.
- Marketing din gură-în-gură amplificat apare atunci când agențiile de marketing lansează campanii menite să încurajeze sau să accelereze marketingul în comunitățile existente ale persoanelor influente.
În studiile de marketing, consumatorii indică marketingul din gură-în-gură în topul surselor care le-au influențat decizia de cumpărare.
În ciuda faptului că azi comunicăm utilizând instrumente digitale și cu o viteză mult mai mare decât în trecut, odată cu trecerea anilor, principiile despre interacțiunea umană rămân aceleași, iar oamenii rămân tot oameni.
Și cum oamenii au cam obosit de publicitatea obișnuită, marketingul din gură-în-gură și influencer marketingul apare ca o gură de aer în tot acest haos al reclamei.
În cine au încredere oamenii? În alți oameni. Deci, să punem marketingul în mâinile celor în care avem încredere – filozofia de bază a ambelor tactici: Word of mouth și Influencer marketing. În cazul influencer marketing-ului, produsul este plasat în vizorul persoanelor de influență din cadrul comunităților țintă.
Cine sunt micro-influencerii?
Influencer marketingul lucrează asemenea transmiterii informațiilor din gură-în-gură. Influencerul este o persoană activă în mediul online și care are o comunitate pe care o influențează, datorită conținutului oferit publicului.
Toate agențiile de influencer marketing strigă sus și tare că dacă îți dorești o campanie reușită și un coeficient mai mare de interacțiune, mai bine să mizezi pe micro-influenceri.
Dar cine sunt acei micro-influenceri? Persoanele influente? Celebritățile? Micro-influencerii sunt experți de nișă și prieteni de încredere atunci când recomandă felurite produse, servicii ori valori.
Tot ei au construit o comunitate de la 100 până la 50.000 de persoane în jurul lor și sunt adesea fanii produselor tale. Specialiștii îi apreciază pentru credibilitatea lor, în detrimentul popularității uriașe a macro-influencerilor. Desigur, nu avem încredere în fiecare, avem încredere doar în oamenii din comunitatea noastră. Chiar și Seth Godin, unul dintre cei mai cunoscuți bloggeri de marketing spune că viitorul marketingului sunt comunitățile.
Atunci când publicul îți descoperă produsul prin intermediul unui micro-influencer, este mult mai predispus să aibă acea doză de încredere și să devină loial brandului tău. Asta e puterea recomandărilor, despre care vorbea Dale Carnegie în How To Win Friends and Influence People.
Long story short, influencerul este acel cineva care este într-o poziție puțin mai influentă decât clientul tău obișnuit și care spune povestea în locul tău. Deși influencer marketingul este confundat adesea cu plasare de produs, nu sunt una și aceiași.
De ce să alegi micro-influenceri?
1. Micro-influencerii sunt autentici
Micro-influncerii sunt autentici, din motivul că publicul acestora se identifică cu ei mult mai mult. Consumatorii, de fapt, găsesc o valoare extraordinară în ceea ce privește accesibilitatea acestora și legătura puternică pe care o simt cu o „persoană obișnuită”. De asemenea, pentru că ei creează ceva unic și creativ pentru afacerea ta. Ei spun povestea brandului tău, prin propriile cuvinte și pun publicului la dispoziție ceva memorabil și mai emoționant, ceva ce este diferit de publicitatea obișnuită.
2. Pentru că au o comunitate
Influencerii sunt noii formatori de opinie. Fiecare micro-influencer are nișa lui și din acest motiv ei pot fi o pârghie și în comunicarea unor cauze comune ale societăților din care fac parte. Influencerii pot să influențeze comunitățile asupra unei cauze sau a unor idei nobile și comune. Poluarea mediului, încălzirea globală, presă liberă și echidistantă, educație de calitate, egalitate de gen și lista poate continua. Oamenii care au aceleași valori sigur că vor avea încredere în tine. Iar când oamenii au încredere în tine, ei sunt mai predispuși să îți urmeze exemplul. E dovedit!
3. Audiențe
Să începem prin a spune că numărul de followers nu e cel mai important. Mulți greșesc atunci când doresc o colaborare cu un influencer doar pentru că el are peste 1.100.000 de abonați. Greșit! Care este diferența dintre o celebritate și un influencer? Îți spunem noi – încrederea. Nu contează dacă are 1000 de urmăritori ori 100.000, încrederea este aceea care face diferența.
Da, reach-ul este limitat, dar asta nu înseamnă că nu vei avea parte de un engagement bun. Conform HubSpot, micro-influencerii au un engagement mai mare cu 0.10% decât macro-influencerii. Engagementul e cel mai important element al influencer marketingului.
Un influencer cu un număr mare de urmăritori, dar care nu relaționează cu ei, e mai puțin influent decât cel care are 1000 de followers și intră deseori în conversație cu ei.
Tocmai de aceea, micro-influencerii câștigă bătălia atunci când vine vorba despre relația dintre ei și audiența lor.
Influența nu e despre numărul de followers, dar despre relația dintre oameni. Oamenii nu sunt insule, sunt ființe sociale și la sfârșitul zilei, tot ce contează sunt relațiile și comunitățile pe care le creează. Așa cum spuneam mai sus, încrederea face diferența aici, iar în accepțiunea generală faima nu este tocmai egală cu încrederea.
4. Au o anumită consecvență
Să ai consecvență înseamnă să fii relevant conținutului tău, să fii potrivit cu principiile tale și cu felul de a fi. Aici e hotărâtoare afinitatea influencerului cu brandul promovat în credibilitatea campaniei. Unica modalitate de a-i influența pe alții este să te pui în papucii lor, să fii în armonie cu propriile valori și să aduni oamenii în jurul tău. Odată creată relația dintre influencer și brandul tău, ai grijă ca asta să dureze. Cu cât este totul organizat în timp, cu atât campania are mai mult de câștigat.
5. Accesibil publicului
În mod inconștient ne plac oameni ca și noi. Repet, nu trebuie să fii specialist în marketing ca să înțelegi că relația unui micro-influencer cu urmăritorii săi este mai puternică, decât ar fi una cu Kylie Jenner, de exemplu. Micro-influencerii relaționează mult mai mult cu publicul său, fapt care face ca legătura între ei să fie mai puternică.
Este mult mai ușor să interacționezi cu cineva pe care îl simți mai aproape de tine, decât cu o personalitate celebră, nu-i așa?
Oamenii vor să se simtă ascultați și înțeleși, să facă parte din comunitate și din conversație. În lumea contemporană, caracterizată de interacțiunile virtuale, aceste legături nu sunt doar actuale, ci și extrem de importante.
6. Interacțiune umană
Din toate timpurile oamenii au cumpărat de la oameni. Când vine vorba să aleagă un produs sau serviciu, oamenii tind să aprecieze recomandările oamenilor reali, mai mult decât să creadă promisiunilor unei reclame. Iar dacă acea recomandare vine de la o persoană din comunitatea ta, oameni care împărtășesc opinii similare ție, atunci se creează și încrederea pentru brand.
Tu ai avea încredere în recomandarea unei persoare din comunitatea ta? Desigur! De multe ori publicul nici nu percepe aceste mesaje ca fiind de vânzare, dar ca pe o recomandare a unui prieten virtual. De altfel, pe asta mizează toate afacerile.
7. Loializare
Tot specialiștii de marketing spun că relația cu un influncer trebuie să fie de lungă durată. Doar așa poți să fii credibil în fața oamenilor. Pentru că 100% dintre cumpărători sunt oameni, ei înțeleg de minune când sunt mințiți.
Și apoi, a fost demonstrat de nenumărate ori că publicul brandurilor cu o durată de viață înaltă și o activitate constantă, repetă cumpărătura.
Colaborarea cu influencerii trebuie să fie doar o parte din strategia de marketing, iar cea mai mare provocare însă, rămâne să găsim oamenii potriviți pentru campaniile noastre.
Pe final te îndemn să privim marketingul dintr-o perspectivă socială și umană. Știm că atunci când suntem încojurați de oameni cu aceleași valori și idei comune, sigur se întâmplă ceva minunat. Și până la urmă, totul este despre oameni.
Ești interesat de Marketing Digital? Citește și: Află care sunt 6 greșeli frecvente în crearea campaniilor de marketing